Προσευχή είναι το ανέβασμα του νου στον Θεό. Πρόκειται για μια εργασία πνευματική, που αρμόζει στην αξία του ανθρώπινου νου περισσότερο απ’ οποιαδήποτε άλλη ασχολία.► Η προσευχή γεννιέται από την πραότητα και την αοργησία· φέρνει στην ψυχή τη χαρά και την ευχαριστία· προφυλάσσει τον άνθρωπο από τη λύπη και την αθυμία.► Όπως το ψωμί είναι τροφή του σώματος και η αρετή τροφή της ψυχής, έτσι και του νου τροφή είναι η πνευματική προσευχή.► Όπως η όραση είναι ανώτερη απ’ όλες τις αισθήσεις, έτσι και η προσευχή είναι η πιο θεία και ιερή απ’ όλες τις αρετές.► Εκείνος που αγαπά τον Θεό, συνομιλεί πάντοτε μαζί Του σαν γιος προς πατέρα και αποστρέφεται κάθε εμπαθή σκέψη.► Αφού η προσευχή είναι συναναστροφή του νου με τον Θεό, σε ποιαν άραγε κατάσταση θα πρέπει να βρίσκεται αυτός, για να μπορέσει, χωρίς να στρέφεται άλλου, να πλησιάσει τον Κύριό του και να συνομιλεί μαζί Του χωρίς τη μεσολάβηση άλλου;► Αν ο Μωυσής, προσπαθώντας να πλησιάσει τη φλεγόμενη βάτο, εμποδιζόταν, ώσπου έβγαλε τα σανδάλια από τα πόδια του, εσύ, που θέλεις να δεις τον Θεό και να συνομιλήσεις μαζί Του, δεν θα πρέπει να βγάλεις και να πετάξεις από πάνω σου κάθε αμαρτωλό λογισμό;► Όλος ο πόλεμος ανάμεσα σ’ εμάς και τους ακάθαρτους δαίμονες δεν γίνεται για τίποτ’ άλλο παρά για την πνευματική προσευχή. Γιατί σ’ αυτούς είναι πολύ εχθρική και ενοχλητική η προσευχή, ενώ σ’ εμάς είναι πρόξενος σωτηρίας, τερπνή και ευχάριστη.► Τι θέλουν οι δαίμονες να ενεργούν μέσα μας; Γαστριμαργία, πορνεία, φιλαργυρία, οργή, μνησικακία και τα λοιπά πάθη, για να παχυνθεί ο νους απ’ αυτά και να μην μπορέσει να προσευχηθεί σωστά. Γιατί όταν υπερισχύσουν τα άλογα πάθη, δεν τον αφήνουν να κινείται λογικά.
► Μη νομίζεις ότι απέκτησες αρετή, αν προηγουμένως δεν αγωνίστηκες γι’ αυτήν μέχρις αίματος. Γιατί, κατά τον απόστολο Παύλο (Εφ. 6:11), πρέπει ν’ αντιστεκόμαστε στην αμαρτία μέχρι θανάτου, με αγωνιστικότητα και άμεμπτο τρόπο.► Δεν μπορεί ο δεμένος να τρέξει. Ούτε ο νους, που δουλεύει σαν σκλάβος σε κάποιο πάθος, θα μπορέσει να κάνει αληθινή προσευχή. Γιατί σύρεται και γυρίζει εδώ κι εκεί από την εμπαθή σκέψη και δεν μπορεί να σταθεί ατάραχος.► Δεν θα κατορθώσεις να προσευχηθείς καθαρά, αν ανακατεύεσαι με υλικά πράγματα και ταράζεσαι με αδιάκοπες φροντίδες. Γιατί προσευχή σημαίνει απαλλαγή από κάθε μέριμνα.► Αν θέλεις να προσευχηθείς, έχεις ανάγκη από τον Θεό, που δωρίζει την αληθινή προσευχή σ’ οποίον επιμένει ακούραστα στον αγώνα της προσευχής. Να Τον επικαλείσαι, λοιπόν, λέγοντας· «Αγιασθήτω το όνομα σου, ελθέτω η βασιλεία σου» (Ματθαίος 6:9)· δηλαδή, ας έρθει το Άγιο Πνεύμα και ο Μονογενής Σου Υιός. Γιατί αυτό μας δίδαξε ο Χριστός, λέγοντας μας πώς πρέπει να προσκυνούμε και να λατρεύουμε τον θεό Πατέρα «με τη δύναμη τού Πνεύματος, που φανερώνει την αλήθεια» (Ιωάνν. 4:24).► Πρώτα-πρώτα προσευχήσου ν’ αποκτήσεις δάκρυα, για να μαλακώσεις με το πένθος την αγριότητα της ψυχής σου. Εύκολα τότε θα ομολογήσεις με ειλικρίνεια, ενώπιον του Κυρίου, τις αμαρτίες που διέπραξες, και θα λάβεις απ’ Αυτόν την άφεση.► Να χρησιμοποιείς τα δάκρυα για να πετύχεις κάθε αίτημα σου. Γιατί χαίρεται πολύ ο Κύριος, όταν προσεύχεσαι με δάκρυα.► Αν στην προσευχή σου χύνεις πηγές δακρύων, μην υπερηφανεύεσαι πώς είσαι τάχα ανώτερος από τους πολλούς. Δεν είναι δικό σου κατόρθωμα αυτό, αλλά βοήθεια για την προσευχή σου από τον Κύριο, για να μπορέσεις έτσι να εξομολογηθείς πρόθυμα τις αμαρτίες σου και να Τον εξευμενίσεις.► Όταν νομίσεις πώς δεν έχεις ανάγκη από δάκρυα στην προσευχή σου για τις αμαρτίες σου, να αναλογιστείς πόσο πολύ έχεις απομακρυνθεί από τον Θεό, ενώ θα ‘πρεπε να είσαι διαρκώς κοντά Του και τότε θα κλάψεις με μεγαλύτερη θέρμη.► Πράγματι, αν έχεις επίγνωση της καταστάσεως σου, θα πενθήσεις μ’ ευχαρίστηση, ελεεινολογώντας τον εαυτό σου και λέγοντας όπως ο προφήτης Ησαΐας: «πως, ενώ είμαι ακάθαρτος και γεμάτος από πάθη, τολμώ να παρουσιάζομαι μπροστά στον Παντοδύναμο Κύριο;» (παράβαλλε Ησ. 6: 5 ).► Αν θέλεις να προσεύχεσαι αξιέπαινα, να αρνείσαι τον εαυτό σου κάθε στιγμή· κι αν υποφέρεις πολλά δεινά, να στοχαστείς την ανακούφιση που θα βρεις, όταν καταφύγεις στην προσευχή.► Αν λαχταράς να προσευχηθείς όπως πρέπει, μη λυπήσεις κανέναν άνθρωπο. Διαφορετικά άδικα προσεύχεσαι.► Όσα κάνεις εναντίον κάποιου αδελφού, που σ’ έχει αδικήσει, όλα θα σου γίνουν εμπόδιο στον καιρό της προσευχής.► «Άφησε το δώρο σου», λέει ο Χριστός, «μπροστά στο θυσιαστήριο και πήγαινε πρώτα να συμφιλιωθείς με τον αδελφό σου, και μετά έλα και προσευχήσου χωρίς ταραχή» (παράβαλλε Ματθαίος 5:24). Γιατί η μνησικακία θαμπώνει το λογικό του ανθρώπου που προσεύχεται, και σκοτίζει τις προσευχές του.► Εκείνοι που προσεύχονται, αλλά συσσωρεύουν μέσα τους λύπες και μνησικακίες, μοιάζουν με ανθρώπους που αντλούν νερό απ’ το πηγάδι και το αδειάζουν σε τρύπιο πιθάρι.► Μην αγαπάς τα πολλά λόγια και την ανθρώπινη δόξα. Διαφορετικά, όχι πίσω αττό την πλάτη σου, αλλά μπροστά στα μάτια σου θα σε επιβουλεύονται οι δαίμονες και θα χαίρονται μαζί σου στον καιρό της προσευχής, καθώς εύκολα τότε θα σε παρασύρουν και θα σε δελεάζουν με αλλόκοτους λογισμούς.► Αν θέλεις να προσεύχεσαι καθαρά, μην υποχωρήσεις σε καμιά σαρκική απαίτηση, και δεν θα ‘χεις στην ώρα της προσευχής κανένα σύννεφο να σε σκοτίζει.► Μην αποφεύγεις τη φτώχεια και τη θλίψη, γιατί αυτές κάνουν ανάλαφρη την προσευχή.► Πρόσεχε! Στέκεσαι αληθινά ενώπιον του Θεού την ώρα της προσευχής, ή μήπως νικιέσαι απ’ τον ανθρώπινο έπαινο κι αυτόν επιδιώκεις με το να κάνεις πολλές και μεγάλες προσευχές;► Να προσεύχεσαι όχι φαρισαϊκά αλλά τελωνικά, για να δικαιωθείς κι εσύ από τον Κύριο.► Έπαινος της προσευχής δεν είναι η ποσότητα αλλά η ποιότητα. Αυτό γίνεται φανερό από την παραβολή του Τελώνου και Φαρισαίου και από το λόγο του Χριστού: «Όταν προσεύχεστε, μη φλυαρείτε όπως οι ειδωλολάτρες, που νομίζουν ότι με την πολυλογία τους θα εισακουστούν» (Ματθαίος 6: 7).► Μην προσεύχεσαι μόνο με εξωτερικά σχήματα, αλλά να προτρέπεις το νου σου να συναισθάνεται το έργο της προσευχής με πολύ φόβο.► Είτε μόνος σου είτε μαζί με αδελφούς προσεύχεσαι, αγωνίσου να προσεύχεσαι όχι από συνήθεια, αλλά με συναίσθηση.► Συναίσθηση προσευχής σημαίνει συγκέντρωση του νου με ευλάβεια, με κατάνυξη, με στεναγμούς μυστικούς και με πόνο ψυχής, που συνοδεύει την εξομολόγηση των αμαρτιών μας.► Να στέκεσαι υπομένοντας τον κόπο, να προσεύχεσαι με ένταση και επιμονή και ν’ αποστρέφεσαι τις φροντίδες και τις σκέψεις που σου έρχονται. Γιατί σε ταράζουν και σε θορυβούν, για να παραλύσουν τη δύναμη και την ένταση σου.► Αν είσαι υπομονετικός, θα προσεύχεσαι πάντα με χαρά.► Αγωνίσου να κρατήσεις το νου σου την ώρα της προσευχής κουφό και άλαλο. Έτσι μόνο θα μπορέσεις να προσευχηθείς.► Η ψαλμωδία καταπραΰνει τα πάθη και γαληνεύει τις άτακτες κινήσεις του σώματος. Γι’ αυτό να ψάλλεις με συναίσθηση και κοσμιότητα και θα μοιάζεις έτσι με αετόπουλο που πετάει στα ύψη.► Αν δεν έλαβες ακόμα χάρισμα προσευχής ή ψαλμωδίας, ζήτησε το με επιμονή και θα το λάβεις.► Ο διάβολος φθονεί πολύ τον άνθρωπο που προσεύχεται, και χρησιμοποιεί κάθε τέχνασμα, προκειμένου να πλήξει το σκοπό του. Έτσι, όταν δουν οι δαίμονες ότι είσαι πρόθυμος να προσευχηθείς αληθινά, σου θυμίζουν κάποια δήθεν αναγκαία πράγματα. Σε λίγο όμως σε κάνουν να τα ξεχάσεις και σε σπρώχνουν να τα αναζητήσεις. Κι επειδή δεν τα θυμάσαι, στενοχωριέσαι και λυπάσαι. Όταν ξανασταθείς στην προσευχή, σου υπενθυμίζουν πάλι εκείνα που έψαχνες, για να στραφεί ξανά ο νους σ’ αυτά και να χάσει τελικά την καρποφόρα προσευχή.► Στην ώρα της προσευχής η μνήμη σου φέρνει η φαντασίες παλαιών πραγμάτων η καινούργιες φροντίδες ή το πρόσωπο εκείνου που σ’ έχει λυπήσει. Φύλαγε λοιπόν καλά τη μνήμη σου, για να μη σου παρουσιάζει τις δικές της υποθέσεις. Και να παρακινείς συνεχώς τον εαυτό σου να συνειδητοποιεί μπροστά σε ποιόν βρίσκεται. Γιατί είναι πολύ φυσικό για το νου να παρασύρεται εύκολα από τη μνήμη στον καιρό της προσευχής.► Η προσοχή του νου που προσπαθεί να βρει προσευχή, θα βρει προσευχή. Γιατί η προσευχή ακολουθεί όσο τίποτε άλλο την προσοχή. Ας φροντίσουμε, λοιπόν, με προθυμία ν’ αποκτήσουμε την προσοχή.► Άλλοτε, με το που θα σταθείς στην προσευχή, μπορείς αμέσως να συγκεντρωθείς και να προσευχηθείς καλά κι άλλοτε πάλι θα κοπιάσεις πολύ χωρίς να πετύχεις το σκοπό σου. Αυτό συμβαίνει για να ζητήσεις με περισσότερη ζέση την προσευχή· κι αφού τη λάβεις, να την έχεις αναφαίρετο κατόρθωμα.► Να ξέρεις πώς οι άγιοι άγγελοι μας παροτρύνουν σε προσευχή και στέκονται μαζί μας και χαίρονται και προσεύχονται για μας. Αν λοιπόν αμελήσουμε και δεχθούμε τους λογισμούς που μας υποβάλλουν οι δαίμονες, πολύ παροργίζουμε τους αγγέλους. Γιατί, ενώ αυτοί τόσο πολύ αγωνίζονται για μας, εμείς ούτε για τον εαυτό μας δεν θέλουμε να ικετεύσουμε τον Θεό, αλλά, περιφρονώντας την υπηρεσία τους και εγκαταλείποντας τον Κύριο τους και Θεό, συνομιλούμε με ακάθαρτους δαίμονες.► Πραγματική προσευχή κάνει εκείνος που προσφέρει πάντα στον Θεό ως θυσία την πρώτη του σκέψη.► Μην προσεύχεσαι να γίνουν τα θελήματα σου, γιατί οπωσδήποτε δεν συμφωνούν με το θέλημα του Θεού αλλά μάλλον, καθώς διδάχθηκες, λέγε στην προσευχή σου: «Γενηθήτω το θέλημά σου» (Ματθαίος 6:10). Και για κάθε πράγμα αυτό να ζητάς από τον Θεό, να γίνει το θέλημα Του, γιατί Αυτός θέλει το καλό και το συμφέρον της ψυχής σου ενώ εσύ οπωσδήποτε δεν ζητάς πάντοτε το συμφέρον σου.► Πολλές φορές ζήτησα με την προσευχή από τον Θεό να μού γίνει κάτι που νόμιζα καλό. Και επέμενα παράλογα να το ζητώ, βιάζοντας το θείο θέλημα. Δεν άφηνα τον Θεό να οικονομήσει ό,τι Αυτός γνώριζε ως δικό μου συμφέρον. Και λοιπόν, αφού έλαβα ό,τι ζητούσα, στενοχωρήθηκα ύστερα πολύ, που δεν είχα παρακαλέσει να γίνει μάλλον το θέλημα Του. Γιατί δεν μου ήρθε το πράγμα έτσι όπως το νόμιζα.► Τι είναι αγαθό, παρά ο Θεός; Σ’ Αυτόν λοιπόν ας αναθέσουμε όλα μας τα ζητήματα, και θα πάνε καλά. Γιατί ο αγαθός οπωσδήποτε χορηγεί και αγαθές δωρεές.► Στην προσευχή σου να ζητάς μόνο τη δικαιοσύνη και τη βασιλεία του Θεού, δηλαδή την αρετή και τη θεία γνώση. Και όλα τα υπόλοιπα θα σου προστεθούν.► Ανάθεσε με εμπιστοσύνη στον Θεό τις ανάγκες του σώματος σου, κι αυτό θα φανερώσει πώς Του αναθέτεις και τις ανάγκες του πνεύματος.► Ν’ αγωνίζεσαι, ώστε να μη ζητήσεις το κακό κανενός στην προσευχή σου, για να μην γκρεμίσεις ό,τι χτίζεις, κάνοντας σιχαμερή την προσευχή σου.► Ο χρεωφειλέτης των μυρίων ταλάντων της ευαγγελικής παραβολής ας σου γίνει παράδειγμα. Αν δεν συγχωρέσεις αυτόν που σ’ έβλαψε, ουτ’ εσύ θα πετύχεις την άφεση των αμαρτιών σου. Γιατί λέει το Ευαγγέλιο για τον χρεωφειλέτη των μυρίων ταλάντων, που δεν συγχωρούσε τον δικό του χρεώστη, ότι «τον παρέδωσε στους βασανιστές» (Ματθαίος 18:24-35).► Καλό είναι να μην προσεύχεσαι μόνο για τον εαυτό σου, αλλά και για κάθε συνάνθρωπο σου, ώστε να μιμηθείς έτσι τον αγγελικό τρόπο προσευχής.► Μη θλίβεσαι, αν δεν παίρνεις αμέσως από τον Θεό ό,τι ζητάς. Γιατί θέλει να σ’ ευεργετήσει περισσότερο με το να υπομένεις καρτερικά στην προσευχή. Τι ανώτερο υπάρχει, αλήθεια, από το να συναναστρέφεσαι τον Θεό και να συνομιλείς μαζί Του;► Ο Κύριος, θέλοντας να διδάξει τους μαθητές Του ότι πρέπει πάντοτε να προσεύχονται και να μην αποθαρρύνονται, τους διηγήθηκε μια σχετική παραβολή (Λουκ. 18:1-8). Σ’ αυτή την παραβολή κάποιος άδικος δικαστής είπε για μια χήρα γυναίκα, που ζητούσε επίμονα το δίκιο της: Αν ούτε τον Θεό φοβάμαι ούτε τους ανθρώπους ντρέπομαι, όμως, επειδή αυτή η γυναίκα με ενοχλεί συνεχώς, ζητώντας το δίκιο της, θα της το δώσω. Και ο Κύριος κατέληξε στο συμπέρασμα: Έτσι και ο Θεός θα εκπληρώσει σύντομα το θέλημα αυτών που Τον παρακαλούν νύχτα-μέρα. Γι’ αυτό, λοιπόν, κι εσύ μη χάνεις το θάρρος σου και μη στενοχωριέσαι, επειδή δεν έλαβες. Γιατί θα λάβεις αργότερα. Να είσαι χαρούμενος και να επιμένεις, υπομένοντας τον κόπο της αγίας προσευχής.► Να παραβλέπεις τις ανάγκες του σώματος όταν προσεύχεσαι, για να μη χάσεις το μέγιστο κέρδος της προσευχής σου από το τσίμπημα ενός κουνουπιού ή την ενόχληση μιας μύγας.► Αν έχεις επιμέλεια στην προσευχή, να ετοιμάζεσαι για επιθέσεις δαιμόνων και να υπομένεις με γενναιότητα τα χτυπήματα τους. Γιατί θα ορμήσουν επάνω σου σαν άγρια θηρία, για να σε ταλαιπωρήσουν.► Εκείνος που υποφέρει τα λυπηρά, θα επιτύχει και τα χαρμόσυνα. Κι εκείνος που εγκαρτερεί στα δυσάρεστα, θα απολαύσει και τα ευχάριστα.► Μη φανταστείς κανένα σχήμα για τον Θεό όταν προσεύχεσαι, μήτε να επιτρέψεις να τυπωθεί κάποια μορφή στο νου σου, αλλά πλησίασε με άυλο τρόπο τον άυλο θεό.► Μην επιθυμήσεις να δεις με τα μάτια τού σώματος σου αγγέλους ή δυνάμεις ή το Χριστό, μην τυχόν και χάσεις εντελώς το μυαλό σου και δεχθείς έτσι λύκο αντί για βοσκό και προσκυνήσεις τους εχθρούς δαίμονες.► Φυλάξου από τις παγίδες των δαιμόνων. Γιατί συμβαίνει, εκεί που προσεύχεσαι ήσυχα και καθαρά, ξαφνικά να σου παρουσιάσουν κάποια παράξενη μορφή, για να σε οδηγήσουν στην υπερηφάνεια, καθώς θα υποθέσεις ότι εκεί βρίσκεται το θείο. Το θείο όμως είναι άυλο και χωρίς σχήμα.► Φρόντισε να έχεις πολλή ταπεινοφροσύνη και ανδρεία, και δεν θ’ αγγίξει την ψυχή σου δαιμονική επήρεια. Οι άγγελοι αοράτως θα διώξουν μακριά όλη την ενέργεια των δαιμόνων.► Όταν μεταχειριστεί ο παμπόνηρος δαίμονας πολλά μέσα και δεν μπορέσει να εμποδίσει την προσευχή του δικαίου, τότε αποσύρεται για λίγο. Μα τον εκδικείται αργότερα, σπρώχνοντας τον στην οργή, για να εξαφανίσει την εξαίρετη εσωτερική κατάσταση που δημιουργήθηκε με την προσευχή, ή ερεθίζοντάς τον σε σαρκική ηδονή, για να μολύνει την ψυχή του.► Όταν προσευχηθείς όπως πρέπει, να περιμένεις πειρασμούς. Στάσου λοιπόν γενναία, για να διατηρήσεις τον καρπό της προσευχής. Γιατί εξαρχής σ’ αυτό έχεις ταχθεί, να εργάζεσαι την προσευχή και να φυλάττεις τους καρπούς της (Παράβαλλε Γεν. 2:15). Αφού εργαστείς, λοιπόν, μην αφήσεις αφύλαχτο ό,τι κέρδισες· διαφορετικά, δεν ωφελήθηκες καθόλου από την προσευχή σου.► Αν προσεύχεσαι θεάρεστα, θα σε βρουν τέτοιες δοκιμασίες, ώστε να νομίσεις πώς είναι δίκαιο να θυμώσεις. Δεν υπάρχει όμως καθόλου δικαιολογημένος θυμός εναντίον του πλησίον. Αν καλοεξετάσεις την υπόθεση, θα βρεις πώς είναι δυνατό και χωρίς θυμό να διευθετηθεί το ζήτημα. Μεταχειρίσου, λοιπόν, κάθε τρόπο για να μη θυμώσεις.► Το Άγιο Πνεύμα, συμπάσχοντας με την ασθένειά μας, έρχεται σ’ εμάς, μολονότι είμαστε ακάθαρτοι από τα πάθη και τις αμαρτίες. Κι αν βρει το νου να προσεύχεται ειλικρινά μόνο σ’ Αυτό, κυριαρχεί πάνω του, εξαφανίζει όλη τη φάλαγγα των πονηρών λογισμών και σκέψεων, που τον περικυκλώνουν, και τον προτρέπει στον έρωτα της πνευματικής προσευχής.► Έχεις πόθο να προσευχηθείς; Γίνε νεκρός για τη γη. Έχε παντοτινά πατρίδα τον ουρανό όχι με λόγια, αλλά με ζωή αγγελική και με γνώση θεϊκή. Απαρνήσου τα πάντα, για να κληρονομήσεις το παν.► Αν είσαι πραγματικός θεολόγος, θα προσεύχεσαι αληθινά. Κι αν προσεύχεσαι αληθινά, είσαι πραγματικός θεολόγος.► Μακάριος ο νους, που στον καιρό της προσευχής δεν σχηματίζει μέσα του καμιάν απολύτως μορφή. Μακάριος ο νους, που προσεύχεται απερίσπαστα και αποκτά διαρκώς περισσότερο πόθο για τον Θεό. Μακάριος ο νους, που στον καιρό της προσευχής γίνεται άυλος κι ελεύθερος απ’ όλα.Μακάριος ο νους, που στον καιρό της προσευχής μένει ανεπηρέαστος από κάθε πράγμα.Αν στον καιρό της προσευχής σου νιώσεις χαρά μεγαλύτερη από κάθε άλλη χαρά, τότε πράγματι βρήκες την αληθινή προσευχή.
Άγιος Νείλος ο ασκητής
Πηγή : Ορθόδοξη Ομάδα Δογματικής Έρευνας
http://ayioi-pantes.blogspot.com/2012/03/blog-post_15.html
“Όταν βρεις τον Χριστό, σου αρκεί, δεν θέλεις τίποτε άλλο, ησυχάζεις. Γίνεσαι άλλος άνθρωπος. Ζεις παντού, όπου υπάρχει ο Χριστός. Ζεις στα άστρα, στο άπειρο, στον ουρανό με τους αγγέλους, με τους αγίους, στη γη με τους ανθρώπους, με τα φυτά, με τα ζώα, με όλους, με όλα. Όπου υπάρχει η αγάπη στον Χριστό, εξαφανίζεται η μοναξιά. Είσαι ειρηνικός, χαρούμενος, γεμάτος. Ούτε μελαγχολία, ούτε αρρώστια, ούτε πίεση, ούτε άγχος, ούτε κατήφεια, ούτε κόλαση. γέροντας Πορφύριος
Παρασκευή 23 Μαρτίου 2012
Κυριακή 18 Μαρτίου 2012
Πέμπτη 8 Μαρτίου 2012
Παρασκευή 2 Μαρτίου 2012
Καφές καί μαντεία στήν… ἐπιστημονική μας ἐποχή;
ΚΑΦΕΣ ΚΑΙ ΜΑΝΤΕΙΑ ΣΤΗΝ…
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΜΑΣ ΕΠΟΧΗ;
Μιχαήλ Γ. Χούλη
Θεολόγου
Στην εποχή μας, 2.012 χρόνια μετά τον Χριστό, μια εποχή προόδου και μεγάλων επιστημονικών, ιατρικών και τεχνολογικών ανακαλύψεων, κάποιοι συνάνθρωποί μας εμφανίζονται να σκέπτονται και να συμπεριφέρονται με δεισιδαιμονικό και θρησκόληπτο τρόπο, που θα έπρεπε να ισχύει μόνο στις πρωτόγονες φυλές και τους μάγους των ειδωλολατρικών χρόνων. Ακόμη και σήμερα δυστυχώς, μετά τη ζωογόνο επικράτηση του Χριστιανισμού και αφού ήδη από τον Ιουδαϊσμό της Παλαιάς Διαθήκης τα ουράνια σώματα και οι φυσικές δυνάμεις έχουν απομυθοποιηθεί -διότι θεωρήθηκαν, πολύ σωστά, δημιουργήματα και όχι θεοί (αρχή της επιστήμης)- πολλοί άνθρωποι αρέσκονται να επισκέπτονται μάγους και πνευματιστές, να καταφεύγουν σε μάντεις, ονειροερμηνευτές, καφετζούδες, χαρτορίχτρες, οραματίστριες, ταρωγνώστες κ.λπ. για να μάθουν υποτίθεται το μέλλον τους, να λύσουν τα προβλήματά τους, να διαλευκάνουν αν τους απατά το ταίρι τους, να βρουν τα χαμένα τους αντικείμενα, να μιλήσουν με συχωρεμένους γονείς, συγγενείς, φίλους κ.α.
Οι λόγοι, κοινωνιολογικά και ψυχολογικά, είναι γνωστοί: Το άγχος της σύγχρονης ζωής, τα μύρια καθημερινά προβλήματα, οι προστριβές με τους άλλους και η ανάγκη διεξόδου, η περιέργεια για τον μεταφυσικό κόσμο, οι αναζητούμενες εμπειρίες της Νέας Εποχής που σχετίζονται με πνευματιστικές ενέργειες, αύρας, κρυστάλλων, ζωδίων κ.ο.κ., ωθούν ορισμένους στην εξερεύνηση μεταφυσικών χώρων και στην προσπάθεια αντλήσεως πληροφοριών υπέρ «εαυτών και αλλήλων». Όταν μιλάμε για «Νέα Εποχή» εννοούμε ένα μόρφωμα από αρχαίες θρησκείες, ειδωλολατρία, μεσαιωνικό συμβολισμό, πανθεϊσμό, πνευματισμό και γνωστικισμό, που αντιτίθεται γενικά στον χριστιανισμό παγκοσμίως. Μέσω της ‘νέας εποχής’ απλώνεται σήμερα και ο νεοσατανισμός, ντυμένος δυστυχώς με επιστημονικό μανδύα.
Χριστιανικά και φιλοσοφικά οι τάσεις και πρακτικές αυτές δείχνουν πνευματική οπισθοδρόμηση. Ο σκοτισμένος από τη φθορά, την υπαρξιακή αγωνία και την απομάκρυνση από το Θεό άνθρωπος, αντί να αναζητά το δρόμο της επιστροφής, της χαράς και της ευτυχίας του στον Τριαδικό Θεό, προτιμά να αρνείται καθημερινά τα σημάδια της ελπίδας και της απύθμενης αγάπης του μόνου αληθινού Θεού (μετάνοια, εκκλησιαστική λατρεία, μυστηριακή ζωή, προσευχή, ανάγνωση Αγίας Γραφής, Θεία Κοινωνία κ.λπ.), που προσφέρονται δωρεάν για τη σωτηρία του κόσμου, και να επισκέπτεται και εντρυφά σε χώρους μαντείας, παραδοξολογίας και απελπισίας. Αποτέλεσμα: Να τρώνε με χρυσά κουτάλια οι κάθε είδους εκμεταλλευτές της αμάθειας και της ευπιστίας του καθενός!.. Οι οποίοι απομυζούν το όνειρο, την πνευματική λεβεντιά και την ελπίδα του κοσμάκη.
Σε τέτοιο δυστυχώς χαμηλό επίπεδο (α)παιδείας και κριτικής (αν)ικανότητας ξεπέσαμε ορισμένοι νεοέλληνες; Να καταφεύγουμε σε αστρολόγους, μέντιουμ, χαρτομάντες και καφετζούδες για να ορθοποδήσουμε στη ζωή μας; Να εξαρτιόμαστε πνευματικά, αλλά και πολιτιστικά, πολιτικά και υλικά (αφού υφαρπάζονται μεγάλες περιουσίες για να γίνουν οι προβλέψεις σε επώνυμους και μη) από τον κάθε τυχαίο «απόφοιτο» μεταφυσικών δήθεν σχολών, ή εσωτερικής φιλοσοφίας, ή ενεργειακής αύρας και χειροπρακτικής, ή αποκρυφιστικών τεχνών, ή εξωσωματικών εμπειριών ή ενίοτε υποτιθέμενο ανατολίτη ‘ειδικό’ και να εμπιστευόμαστε το μέλλον μας (που διαμορφώνεται από τη δική μας θέληση και τη δική μας ελεύθερη προσωπικότητα) σε κάποιους, που μόνο εμπιστοσύνη δεν αποπνέουν, αλλά μόνο ιδιοτελή συμφέροντα και υλιστικά κίνητρα; Είναι γνωστό εξάλλου το εμπόριο μαντικών αντικειμένων, το οποίο έχει και τεράστια κέρδη και προωθείται από συναφείς εταιρείες ή λέσχες και συλλόγους εσωτερισμού, που μυστικά ή φανερά διαδίδουν τη μαγικού περιεχομένου φιλοσοφία τους και πωλούν τελετουργικά όργανα, κρυστάλλους της Νέας Εποχής (κομμάτια χαλαζία, που θεωρούν κάποιοι σύγχρονα φυλακτά ) και δήθεν ισχυρά φίλτρα.
Ο αριθμός αυτών των παραθρησκευτικών ομάδων είναι μεγάλος. Ορισμένες παραμυθιάζουν τον κόσμο με σύγχρονες ενεργειακές και πνευματιστικές τεχνικές (όπως το ‘ρέϊκι’ και το ‘τσάνελλινγκ’ π.χ.), με αμφισβητούμενη εξωτική φιλοσοφία, με δυτικού τύπου γιόγκα και διαλογισμό κ.λπ. [Η γιόγκα και ο διαλογισμός είναι θρησκευτικές ινδουιστικές τεχνικές και όχι γυμναστικές ασκήσεις, όπως προσφέρονται πλέον για χρηματισμό ορισμένων. Όπως ακριβώς δεν μπορούμε να απομονώσουμε τις ‘μετάνοιες’ στην Ορθόδοξη Εκκλησία από το θρησκευτικό τους περιεχόμενο και να τις θεωρήσουμε σαν γυμναστική]. Μεγάλη προσοχή χρειάζεται ακόμη και στα διάφορα ‘φυλακτά’ που διαφημίζονται και πωλούνται. Πολλά έχουν αμφιβόλου προελεύσεως σύμβολα, ιδιαίτερα εκείνα που μαζί με τα χριστιανικά σύμβολα συνδυάζουν και κάποιο περίεργο «γούρι» για να δημιουργούν περισσότερη σύγχυση.
Οι άνθρωποι που εντάσσονται σε τέτοια περιβάλλοντα και υποτάσσονται σε θρησκοληψίες είναι ή καταντούν δυστυχισμένοι! Η ζωή τους γεμίζει φόβο και αγωνία. Διώχνουν τον Θεό μακριά και προσκυνούν ειδωλολατρικά τεχνάσματα ή ακόμη ειδωλικά κατασκευάσματα! Δεσμεύεται η θέληση και υπηρετούν είτε τον αρχηγό κάποιας ύπουλης οργάνωσης είτε την ειμαρμένη και τη δεισιδαιμονία. Γι’ αυτό και η Εκκλησία εύστοχα καταδικάζει όλα τα παραπάνω και μας καλεί όλους να μείνουμε μακριά από τέτοιες ιδεολογίες και πρακτικές. Ο χριστιανισμός ελευθερώνει τον άνθρωπο, καθώς η γνώση του αληθινού Θεού και η συνειδητή συμμετοχή μας στην Εκκλησία ρίχνει φως στα μεγάλα ερωτήματα της ζωής. Η μαγεία, η μαντεία και η δεισιδαιμονία καταδικάζουν σε άγνοια, δυστυχία, ξεπεσμό, πνευματικό σκοτάδι. Όσοι καταφεύγουν στις σύγχρονες νεοεποχίτικες τεχνικές, και δεσμεύονται έτσι στον αποκρυφισμό και τις παραθρησκείες, σε αστρολόγους, ονειροκρίτες, χαρτομάντεις, καφεμάντεις, μέντιουμ και οραματιστές, αρνούνται στην ουσία το Θεό στη ζωή τους και εμποδίζουν το Άγιο Πνεύμα να μιλήσει στην καρδιά τους. Υποτάσσονται, πολλές φορές εν αγνωσία τους, στα έργα του σκότους, της φθοράς και της ματαιοδοξίας, ενώ αντίθετα η ιστορία είναι γεμάτη από παραδείγματα χριστιανικής ζωής που διαχρονικά και προσωπικά τελειοποιεί και αγιάζει ανθρώπινους χαρακτήρες. Στη Θεία Λειτουργία αυτό συνοψίζεται στην πρόταση: «Εαυτούς και αλλήλους, και πάσαν την ζωήν ημών, Χριστώ τω Θεώ παραθώμεθα».
Ἀντιαιρετικόν Ἐγκόλπιον www.egolpion.com
http://www.egolpion.com/kafes_manteia.el.aspx
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΜΑΣ ΕΠΟΧΗ;
Μιχαήλ Γ. Χούλη
Θεολόγου
Στην εποχή μας, 2.012 χρόνια μετά τον Χριστό, μια εποχή προόδου και μεγάλων επιστημονικών, ιατρικών και τεχνολογικών ανακαλύψεων, κάποιοι συνάνθρωποί μας εμφανίζονται να σκέπτονται και να συμπεριφέρονται με δεισιδαιμονικό και θρησκόληπτο τρόπο, που θα έπρεπε να ισχύει μόνο στις πρωτόγονες φυλές και τους μάγους των ειδωλολατρικών χρόνων. Ακόμη και σήμερα δυστυχώς, μετά τη ζωογόνο επικράτηση του Χριστιανισμού και αφού ήδη από τον Ιουδαϊσμό της Παλαιάς Διαθήκης τα ουράνια σώματα και οι φυσικές δυνάμεις έχουν απομυθοποιηθεί -διότι θεωρήθηκαν, πολύ σωστά, δημιουργήματα και όχι θεοί (αρχή της επιστήμης)- πολλοί άνθρωποι αρέσκονται να επισκέπτονται μάγους και πνευματιστές, να καταφεύγουν σε μάντεις, ονειροερμηνευτές, καφετζούδες, χαρτορίχτρες, οραματίστριες, ταρωγνώστες κ.λπ. για να μάθουν υποτίθεται το μέλλον τους, να λύσουν τα προβλήματά τους, να διαλευκάνουν αν τους απατά το ταίρι τους, να βρουν τα χαμένα τους αντικείμενα, να μιλήσουν με συχωρεμένους γονείς, συγγενείς, φίλους κ.α.
Οι λόγοι, κοινωνιολογικά και ψυχολογικά, είναι γνωστοί: Το άγχος της σύγχρονης ζωής, τα μύρια καθημερινά προβλήματα, οι προστριβές με τους άλλους και η ανάγκη διεξόδου, η περιέργεια για τον μεταφυσικό κόσμο, οι αναζητούμενες εμπειρίες της Νέας Εποχής που σχετίζονται με πνευματιστικές ενέργειες, αύρας, κρυστάλλων, ζωδίων κ.ο.κ., ωθούν ορισμένους στην εξερεύνηση μεταφυσικών χώρων και στην προσπάθεια αντλήσεως πληροφοριών υπέρ «εαυτών και αλλήλων». Όταν μιλάμε για «Νέα Εποχή» εννοούμε ένα μόρφωμα από αρχαίες θρησκείες, ειδωλολατρία, μεσαιωνικό συμβολισμό, πανθεϊσμό, πνευματισμό και γνωστικισμό, που αντιτίθεται γενικά στον χριστιανισμό παγκοσμίως. Μέσω της ‘νέας εποχής’ απλώνεται σήμερα και ο νεοσατανισμός, ντυμένος δυστυχώς με επιστημονικό μανδύα.
Χριστιανικά και φιλοσοφικά οι τάσεις και πρακτικές αυτές δείχνουν πνευματική οπισθοδρόμηση. Ο σκοτισμένος από τη φθορά, την υπαρξιακή αγωνία και την απομάκρυνση από το Θεό άνθρωπος, αντί να αναζητά το δρόμο της επιστροφής, της χαράς και της ευτυχίας του στον Τριαδικό Θεό, προτιμά να αρνείται καθημερινά τα σημάδια της ελπίδας και της απύθμενης αγάπης του μόνου αληθινού Θεού (μετάνοια, εκκλησιαστική λατρεία, μυστηριακή ζωή, προσευχή, ανάγνωση Αγίας Γραφής, Θεία Κοινωνία κ.λπ.), που προσφέρονται δωρεάν για τη σωτηρία του κόσμου, και να επισκέπτεται και εντρυφά σε χώρους μαντείας, παραδοξολογίας και απελπισίας. Αποτέλεσμα: Να τρώνε με χρυσά κουτάλια οι κάθε είδους εκμεταλλευτές της αμάθειας και της ευπιστίας του καθενός!.. Οι οποίοι απομυζούν το όνειρο, την πνευματική λεβεντιά και την ελπίδα του κοσμάκη.
Σε τέτοιο δυστυχώς χαμηλό επίπεδο (α)παιδείας και κριτικής (αν)ικανότητας ξεπέσαμε ορισμένοι νεοέλληνες; Να καταφεύγουμε σε αστρολόγους, μέντιουμ, χαρτομάντες και καφετζούδες για να ορθοποδήσουμε στη ζωή μας; Να εξαρτιόμαστε πνευματικά, αλλά και πολιτιστικά, πολιτικά και υλικά (αφού υφαρπάζονται μεγάλες περιουσίες για να γίνουν οι προβλέψεις σε επώνυμους και μη) από τον κάθε τυχαίο «απόφοιτο» μεταφυσικών δήθεν σχολών, ή εσωτερικής φιλοσοφίας, ή ενεργειακής αύρας και χειροπρακτικής, ή αποκρυφιστικών τεχνών, ή εξωσωματικών εμπειριών ή ενίοτε υποτιθέμενο ανατολίτη ‘ειδικό’ και να εμπιστευόμαστε το μέλλον μας (που διαμορφώνεται από τη δική μας θέληση και τη δική μας ελεύθερη προσωπικότητα) σε κάποιους, που μόνο εμπιστοσύνη δεν αποπνέουν, αλλά μόνο ιδιοτελή συμφέροντα και υλιστικά κίνητρα; Είναι γνωστό εξάλλου το εμπόριο μαντικών αντικειμένων, το οποίο έχει και τεράστια κέρδη και προωθείται από συναφείς εταιρείες ή λέσχες και συλλόγους εσωτερισμού, που μυστικά ή φανερά διαδίδουν τη μαγικού περιεχομένου φιλοσοφία τους και πωλούν τελετουργικά όργανα, κρυστάλλους της Νέας Εποχής (κομμάτια χαλαζία, που θεωρούν κάποιοι σύγχρονα φυλακτά ) και δήθεν ισχυρά φίλτρα.
Ο αριθμός αυτών των παραθρησκευτικών ομάδων είναι μεγάλος. Ορισμένες παραμυθιάζουν τον κόσμο με σύγχρονες ενεργειακές και πνευματιστικές τεχνικές (όπως το ‘ρέϊκι’ και το ‘τσάνελλινγκ’ π.χ.), με αμφισβητούμενη εξωτική φιλοσοφία, με δυτικού τύπου γιόγκα και διαλογισμό κ.λπ. [Η γιόγκα και ο διαλογισμός είναι θρησκευτικές ινδουιστικές τεχνικές και όχι γυμναστικές ασκήσεις, όπως προσφέρονται πλέον για χρηματισμό ορισμένων. Όπως ακριβώς δεν μπορούμε να απομονώσουμε τις ‘μετάνοιες’ στην Ορθόδοξη Εκκλησία από το θρησκευτικό τους περιεχόμενο και να τις θεωρήσουμε σαν γυμναστική]. Μεγάλη προσοχή χρειάζεται ακόμη και στα διάφορα ‘φυλακτά’ που διαφημίζονται και πωλούνται. Πολλά έχουν αμφιβόλου προελεύσεως σύμβολα, ιδιαίτερα εκείνα που μαζί με τα χριστιανικά σύμβολα συνδυάζουν και κάποιο περίεργο «γούρι» για να δημιουργούν περισσότερη σύγχυση.
Οι άνθρωποι που εντάσσονται σε τέτοια περιβάλλοντα και υποτάσσονται σε θρησκοληψίες είναι ή καταντούν δυστυχισμένοι! Η ζωή τους γεμίζει φόβο και αγωνία. Διώχνουν τον Θεό μακριά και προσκυνούν ειδωλολατρικά τεχνάσματα ή ακόμη ειδωλικά κατασκευάσματα! Δεσμεύεται η θέληση και υπηρετούν είτε τον αρχηγό κάποιας ύπουλης οργάνωσης είτε την ειμαρμένη και τη δεισιδαιμονία. Γι’ αυτό και η Εκκλησία εύστοχα καταδικάζει όλα τα παραπάνω και μας καλεί όλους να μείνουμε μακριά από τέτοιες ιδεολογίες και πρακτικές. Ο χριστιανισμός ελευθερώνει τον άνθρωπο, καθώς η γνώση του αληθινού Θεού και η συνειδητή συμμετοχή μας στην Εκκλησία ρίχνει φως στα μεγάλα ερωτήματα της ζωής. Η μαγεία, η μαντεία και η δεισιδαιμονία καταδικάζουν σε άγνοια, δυστυχία, ξεπεσμό, πνευματικό σκοτάδι. Όσοι καταφεύγουν στις σύγχρονες νεοεποχίτικες τεχνικές, και δεσμεύονται έτσι στον αποκρυφισμό και τις παραθρησκείες, σε αστρολόγους, ονειροκρίτες, χαρτομάντεις, καφεμάντεις, μέντιουμ και οραματιστές, αρνούνται στην ουσία το Θεό στη ζωή τους και εμποδίζουν το Άγιο Πνεύμα να μιλήσει στην καρδιά τους. Υποτάσσονται, πολλές φορές εν αγνωσία τους, στα έργα του σκότους, της φθοράς και της ματαιοδοξίας, ενώ αντίθετα η ιστορία είναι γεμάτη από παραδείγματα χριστιανικής ζωής που διαχρονικά και προσωπικά τελειοποιεί και αγιάζει ανθρώπινους χαρακτήρες. Στη Θεία Λειτουργία αυτό συνοψίζεται στην πρόταση: «Εαυτούς και αλλήλους, και πάσαν την ζωήν ημών, Χριστώ τω Θεώ παραθώμεθα».
Ἀντιαιρετικόν Ἐγκόλπιον www.egolpion.com
http://www.egolpion.com/kafes_manteia.el.aspx
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)